Zmiany są nieuniknione. W życiu zawodowym również. Skończyły się czasy, gdy można było przepracować całe życie u jednego pracodawcy. Tak, kiedyś takie rzeczy się zdarzały. Dziś często możesz usłyszeć rady, że pracę należy zmieniać regularnie. Czasem sam inicjujesz te zmiany, czasem wynikają one z przyczyn niezależnych od Ciebie. W tym artykule opisuję najpopularniejsze rodzaje tych zmian.
1. Zmiana pracy (pracodawcy)
Zmiana pozornie najłatwiejsza, bo nie wymaga dużego przygotowania. Odświeżasz CV, piszesz kilka listów motywacyjnych (teraz nie jest już to często wymogiem), aplikujesz na pasujące oferty, przechodzisz proces rekrutacji i masz nową pracę. Proste? Niekoniecznie.
Sprawa nieco się komplikuje, gdy chcesz jednocześnie zmienić pracodawcę, stanowisko, zakres obowiązków lub branżę, do której aplikujesz. Musisz jakoś przekonać przyszłego szefa, że sprawdzisz się w nowej roli pomimo braku doświadczenia. Oczywiście, przy odpowiednim podejściu, zmiana pracy nie jest aż tak trudna, jak to się niektórym wydaje.
2. Awans w obecnym miejscu pracy
Najczęściej mając na myśli awans, myślimy o awansie pionowym, czyli zmianie stanowiska na wyższe w hierarchii. Ktoś, kto był „szeregowym pracownikiem’ staje się kierownikiem lub menedżerem. Z reguły jest to forma docenienia dobrze pracującego specjalisty.
Z awansem wiąże się zazwyczaj lepsze pieniądze i jednocześnie większy zakres obowiązków. Jeśli do tej pory odpowiadałeś tylko za swoją pracę, to teraz część czasu musisz poświęcić na zarządzanie zespołem. Dla wielu osób jest to trudne, szczególnie gdy nigdy wcześniej nie mieli doświadczeń w kierowaniu ludźmi.
Inna forma awansu to awans poziomy. Wynika z naturalnego rozwoju Twoich kompetencji, które są docenione przez przełożonych. Awanse poziome częściej spotyka się w większych firmach i instytucjach o rozbudowanej strukturze, gdzie występują różnorodne nazwy stanowisk, jak specjalista, starszy specjalista, główny specjalista, ekspert itp. W mniejszych firmach awanse są często nieformalne i wiążą się z przyrostem obowiązków, ale nie koniecznie z proporcjonalnym wzrostem wynagrodzenia.
3. Przejście „na swoje”
Freelance czy własna działalność, to moim zdaniem, jeszcze bardziej skomplikowane. Wciąż jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, jednak dodatkowo potrzebujesz zająć się takimi obszarami jak sprzedaż, pozyskiwanie zleceń, marketing, budowanie sieci kontaktów, pozyskiwanie partnerów, finanse, księgowość.
Cześć z tych dodatkowych czynności możesz zlecić na zewnątrz (outsourcing), co nie sprawia jednak, że wciąż nie masz tego na swojej głowie. Odpowiedzialność za wszystkie obszary biznesu spoczywa na przedsiębiorcy.
Jeśli myślisz o przejściu na swoje przeczytaj, przeczytaj również artykuł o zakładaniu działalności gospodarczej, w którym opisuję również alternatywne sposoby działania jako przedsiębiorca.
Jest też czwarta droga, dla osób, które nie chcą zmieniać pracy ani awansować, ale „pomajstrować” przy obecnej pracy tak, żeby dopasować ją do swoich indywidualnych preferencji. Mowa tu o metodzie Job Crafting. Napiszę o niej więcej w oddzielnym artykule.
Ciekawe? Skomentuj i podziel się ze znajomymi