• Strona główna
  • Poznaj mnie
  • Pracuj ze mną
    • Harmonijny rozwój biznesu
    • Wsparcie w zmianie zawodowej
    • Pozyskiwanie klientów przez LinkedIn
  • Blog
    • Biznes i freelance
    • Praca i kariera
    • Coaching
    • Jak pracuję
    • Biblioteczka
    • LinkedIn
  • Newsletter
  • Kontakt
Menu
  • Strona główna
  • Poznaj mnie
  • Pracuj ze mną
    • Harmonijny rozwój biznesu
    • Wsparcie w zmianie zawodowej
    • Pozyskiwanie klientów przez LinkedIn
  • Blog
    • Biznes i freelance
    • Praca i kariera
    • Coaching
    • Jak pracuję
    • Biblioteczka
    • LinkedIn
  • Newsletter
  • Kontakt
Szukaj
Zamknij
14 czerwca 2020
Biznes i freelance, Efektywność

Dzięki tym narzędziom zaprojektujesz i zweryfikujesz pomysł na biznes

Dzięki tym narzędziom zaprojektujesz i zweryfikujesz pomysł na biznes
14 czerwca 2020
Biznes i freelance, Efektywność

Planujesz nowy biznes? Przygotowujesz się do odejścia z etatu? Odpalasz nowy projekt? Bez względu na to, jak duże doświadczenie biznesowe posiadasz, potrzebujesz planu. Być może sprawdzałeś już, jak wiele różnych podejść i narzędzi do planowania biznesowego jest obecnie na rynku? Jeśli nie masz doświadczenia w ich stosowaniu, możesz utknąć już na etapie wyboru tych narzędzi.

W tym artykule opisuję pięć popularnych metod, z których możesz skorzystać, żeby przeprowadzić analizę pomysłu, zaplanować i zweryfikować, czy Twój biznes ma szanse się powieść. Dowiesz się też, jakich narzędzi możesz użyć, żeby sprawnie przejść przez etap planowania i weryfikacji hipotezy biznesowej.

Jeśli, podobnie jak ja, jesteś optymistą, na pewno w głowie słyszysz głos: uda się, do dzieła, jesteś gotów, masz wszystko, czego potrzebujesz. Wiele osób ma tak dużą potrzebę działania, że pomija ważny etap prowadzenia biznesu. Planowanie. Bez tego nie zaczynaj biznesu. Opisane tutaj narzędzia są przydatne zarówno na etapie planowania jak i podczas oceny, na ile dane przedsięwzięcie może się powieść.

Narzędzie 1. Business Model Canvas

Model biznesowy opisuje to, co robisz i jak tworzysz wartość. Opisuje on: jak zarabiasz pieniądze, jak dostarczasz swoje rozwiązania oraz jak generujesz pieniądze dla innych ludzi.

Przy tworzeniu modeli biznesowych, często korzysta się z różnego rodzaju szablonów. Najbardziej popularnym (chociaż nie jedynym) jest Business Model Canvas (po polsku szablon modelu biznesowego). Jest to narzędzie stworzone przez Alexandra Osterwaldera i Yvesa Pigneura i opisane w książce „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera”.

Business Model Canvas jest to szablon, który służy do graficznej prezentacji dziewięciu elementów, które łącznie opisują Twój biznes. Są to:

  1. Segmenty klientów
  2. Propozycja wartości
  3. Kanały
  4. Relacje z klientami
  5. Strumienie przychodów
  6. Kluczowe zasoby
  7. Kluczowe działania
  8. Kluczowi partnerzy
  9. Struktura kosztów.

Założenie było takie, żeby cały model biznesowy zmieścił się na jednej stronie. Dzięki takiemu podejściu jeden rzut oka wystarczy, żeby zobaczyć, w jaki sposób firma dostarcza produkty lub usługi klientom i generuje przychody.

Niewątpliwą zaletą takiego podejścia jest duża czytelność i prostota, żeby „zmieścić się” na jednej kartce, trzeba zawrzeć tylko najważniejsze informacje. Pomimo tego, dobrze przygotowany model biznesowy pozwala efektywnie realizować cele i strategie biznesowe firmy.

Zarówno do pracy indywidualnej jak i zespołowej. Kanwa modelu biznesowego służy do kreatywnego generowania i zbierania pomysłów, nadaje się świetnie do wykorzystania w trakcie warsztatów dla zespołów, których członkowie wspólnie tworzą modele i wypełniają opisane niżej szablony.

Narzędzia online, nie tylko kartka papieru

Są również aplikacje (w wersji na desktop i mobile), które umożliwiają tworzenie modeli biznesowych online. Osobiście bardzo lubię Canvalizer.com w wersji podstawowej oraz jego płatną wersję Canvalizer 2.0, który ma dodatkowe opcje eksportu do popularnych formatów pliku.

Narzędzie 2. Persona zakupowa

Persona zakupowa (ang. Buyer persona), nazywana też awatarem klienta, jest to opis Twojego idealnego klienta (w Business Model Canvas odpowiada jej pole „Segmenty klientów”).

Kiedyś w marketingu definiowało się segmenty klientów poprzez opis demograficznych cechy grupy docelowej. Obecnie, m.in. dzięki popularyzacji modeli biznesowych i podejścia Design Thinking, proces ten zmienił się w bardziej kreatywne projektowanie persony zakupowej.

Dzięki zastosowaniu persony, możesz zrezygnować z suchego i nudnego opisu statystycznego odbiorcy Twoich produktów i usług. Zamiast tego opisujesz konkretną osobę, która ma określone potrzeby, które musisz zaspokoić poprzez odpowiednio dobrane produkty i usługi.

Personie możesz nadać imię i nazwisko, opisać jej sytuację rodzinną, nadać określone cechy osobowości, przyzwyczajenia, doświadczenia, zainteresowania, hobby. Persona reprezentuje konkretną grupę zawodową, wiec opis powinien zawierać informacje o jej wykształceniu, stanowisku i miejscu w organizacji.

Oprogramowanie do tworzenia person

W internecie znajdziesz wiele szablonów persony

Bardzo wygodne narzędzie to Make My Persona Tool, które prowadzi Cię za rękę przez proces tworzenia persony i pozwala zapisać efekt kończowy w pliku. Narzędzie to jest elementem świetnego systemu HubSpot CRM, który testowałem i bardzo polecam.

Narzędzie 3. Mapa empatii

Ważnym elementem tworzenia persony jest odwzorowanie jej „mapy świata”, otoczenia, zachowań, ambicji, pragnień oraz wyzwań i problemów, które napotyka w swojej pracy i codziennym życiu. Odkrycie jej problemów na etapie projektowania persony umożliwia dostarczenie jej produktów, które zaspokoją jej potrzeby.

Typowa mapa empatii, źródło productvision.pl
Mapa empatii, źródło: pinterest.com

Narzędzie 4. Propozycja wartości

Propozycja wartości (ang. value proposition) jest odpowiedzią i „lekiem” na bóle, które zdiagnozowałeś u Twojego klienta (persony). Propozycja wartości to pewnego rodzaju obietnica.

Prawidłowo sformułowana propozycja wartości sprawia, że klienci decydują się na zakup Twojego produktu i usługi, bo wierzą, że pozwoli rozwiązać ich problemy, zrealizować cele i zaspokoić potrzeby, które są dla nich ważne.

Propozycja wartości to ważny temat, dlatego omówiłem go szerzej o oddzielnym artykule, w którym piszę o elementach propozycji wartości wg modelu RAIN, czyli jak zaaplikować tę wiedzę do sprzedaży.

Natomiast do jako narzędzie do stworzenia koncepcji propozycji wartości możesz wykorzystać szablon propozycji wartości.

Co zawiera szablon propozycji wartości?

Szablon propozycji wartości (ang. Value Proposition Canvas) łączy ze sobą dwa elementy modelu biznesowego: Segmenty klientów i Propozycję wartości.

Po stronie segmentów klientów, czyli persony opisuje trzy składniki:

  1. Korzyści (ang. Gains).
  2. Bóle (Pains).
  3. Zadania (Customer Jobs).

Po stronie firmy odpowiadają im kolejno:

  1. Tworzenie korzyści (Gain Creators).
  2. Uśmierzanie bólu (Pain Relievers).
  3. Produkty i usługi (Products and Services).

Tak wygląda wspomniany szablon:

Value Proposition Canvas w wersji oryginalnej

Po krótkie omówienie (wideo, tylko w wersji angielskiej) oraz możliwość pobrania kanwy propozycji wartości zapraszam na stronę strategyzer.com.

Narzędzie 5. SPOCO® Puls

To jedyne narzędzie na tej liście, do którego zastosowania będziesz potrzebować pomocy wykwalifikowanego trenera. Piszę o nim tutaj dlatego, że po pierwsze, mam przekonanie, że to najlepsze narzędzie, które nadaje się do szybkiej diagnozy przedsięwzięcia, biznesu i projektu.

Po drugie, jestem certyfikowanym trenerem metody SPOCO®. Mam więc interes, żeby zainteresować Cię właśnie tym narzędziem 🙂 Ale po kolei…

Ale, czy to wszystko zadziała?

Wpisy o podobnej tematyce:

Trzy bóle początkującego przedsiębiorcy Platformy i kursy onlineBezpłatne (i płatne) kursy online, czy gdzie rozwijać swoje kompetencje 3 podstawowe sposoby, jak realizować strategię na LinkedIn Partyzancka strategia marketingowa w 7 zdaniach

Ciekawe? Skomentuj i podziel się ze znajomymi

  • Facebook
  • Disqus (0)
rafalrodak
Rafał Rodak

Inne popularne wpisy

  • Jak wygląda proces coachingu kariery
  • Trzy etapy zmiany zawodowej
  • 7 powodów, dla których powinieneś działać na LinkedInie
  • Co powinieneś wiedzieć przed pierwszą sesją coachingową
  • Zanim rzucisz pracę, czyli planuj dwa ruchy w przód
Rafał Rodak. Coach zmiany zawodowej
Grupa "LinkedIn dla coachów i freelancerów" na Facebooku
Rafał Rodak
Rafał Rodak
Coach zmiany zawodowej, facylitator metody Job Crafting, trener metody SPOCO®. Od 2013 roku pomagam ustalać kierunek oraz odnajdywać sens w pracy i biznesie.
Obserwuj mnie
Linkedin-in Facebook-f Instagram Whatsapp Skype Envelope Rss
Na stronie
  • Strona główna
  • Poznaj mnie
  • Wsparcie w rozwoju biznesu
  • Wsparcie w zmianie zawodowej
  • Szkolenie z LinkedIn
  • Blog
  • Newsletter
  • Kontakt
RODO​
  • Polityka prywatności
Blog dla profesjonalistów
  • Biznes i freelance
  • Praca i kariera
  • Coaching
  • Jak pracuję
  • Biblioteczka
  • Efektywność
  • Technologia
  • LinkedIn
Copyright © Rafał Rodak | Coach zmiany zawodowej
Wszelkie prawa zastrzeżone