• Strona główna
  • Poznaj mnie
  • Pracuj ze mną
    • Harmonijny rozwój biznesu
    • Wsparcie w zmianie zawodowej
    • Pozyskiwanie klientów przez LinkedIn
  • Blog
    • Biznes i freelance
    • Praca i kariera
    • Coaching
    • Jak pracuję
    • Biblioteczka
    • LinkedIn
  • Newsletter
  • Kontakt
Menu
  • Strona główna
  • Poznaj mnie
  • Pracuj ze mną
    • Harmonijny rozwój biznesu
    • Wsparcie w zmianie zawodowej
    • Pozyskiwanie klientów przez LinkedIn
  • Blog
    • Biznes i freelance
    • Praca i kariera
    • Coaching
    • Jak pracuję
    • Biblioteczka
    • LinkedIn
  • Newsletter
  • Kontakt
Szukaj
Zamknij
13 czerwca 2020
Biznes i freelance, Efektywność, Marketing

Partyzancka strategia marketingowa w 7 zdaniach

Partyzancka strategia marketingowa w 7 zdaniach
13 czerwca 2020
Biznes i freelance, Efektywność, Marketing

Czy jest możliwe stworzenie strategii, która nie jest nudnym, wielostronicowym dokumentem, który stworzysz, żeby… już nigdy więcej do niego nie zajrzeć? W tym artykule opisuję, jak napisać strategię marketingową, która będzie krótka, będzie zawierać wszystkie potrzebne informacje, a tworzenie jej będzie przyjemne, kreatywne i może łatwo przełożyć się na efekty.

Jakiś czas temu, kiedy myślałem o strategii marketingowej, miałem porze oczami opasły dokument, który zawiera szczegółowy opis działań marketingowych, poprzedzonych bardzo wnikliwą analizą rynku, słabych i mocnych stron, analizą konkurencji itp. Moje przekonanie zmieniło się po lekturze książki „Marketing partyzancki” Jaya Conrada Levinsona. To właśnie z tej książki pochodzi koncepcja siedmiozdaniowej strategii marketingowej.

W marketingu partyzanckim wszystko musi być proste, łatwe do stworzenia i implementacji oraz dopasowane do potrzeb zmieniającego się otoczenia. Taka też jest strategia marketingu partyzanckiego, którą można wyrazić nawet w siedmiu zdaniach.

Po co Ci strategia marketingowa, gdy jesteś na swoim?

Jestem fanem prostych rozwiązań, które działają. Prowadząc jednoosobową działalność, będąc freenacerem lub mikroprzedsiębiorcą, prawdopodobnie nie potrzebujesz rozbudowanych dokumentów, które opisują szczegółowo sposób działania. Chociaż ma to sens, gdy zatrudniasz ludzi, to działając w pojedynkę, wystarczą Ci tylko podstawowe informacje.

Cytując autora „Można wybrać się na bitwę bez żadnej broni i bez uzbrojenia, ale bez prostego planu marketingowego nie sposób prowadzić działalności gospodarczej”. Znam wielu przedsiębiorców, którzy nie mają strategii marketingowej (a czasem żadnej strategii) i funkcjonują na rynku, czasem od kilu lat. Mimo to, namawiam Cię do do odpowiedzi przynajmniej na podstawowe pytania, które zawarte są w tym artykule.

Oto kilka korzyści z przygotowania strategii marketingowej:

  1. Przygotowując strategię musisz się zastanowić, zanim zaczniesz działać. Tak, wiem, chcesz działać od razu, nie po to zakładałeś firmę, żeby teraz planować w nieskończoność. Pomimo to, warto zaplanować i opisać najważniejsze założenia i co jakiś czas do niech wracać.
  2. Strategia pomaga uporządkować działania. Dzięki niej możesz działać w sposób przemyślany i utrzymać właściwy kierunek w dłuższej perspektywie
  3. Łączy cel ze sposobem jego realizacji. Dzięki strategi wiesz co i w jaki sposób chcesz osiągnąć, więc łatwo możesz monitorować, czy wykonujesz właściwe działania.
  4. Zawiera opis grupy docelowej, czyli persony i propozycji wartości [więcej na temat temat tutaj].
  5. Opisuje, jakimi kanałami marketingowymi chcesz realizować swoje cele i możesz docierać do klientów.
  6. Pozwala ustalić zasoby (czas, budżet, narzędzia), jakimi dysponujesz w realizacji swoich celów. Dzięki temu możesz regularnie sprawdzać, czy przeznaczasz (czyli reinwestujesz) odpowiednie środki w marketing. Możesz też monitorować efektywność użycia tych środków.

Podsumowując, dzięki strategii marketingowej, wiesz co masz robić i możesz sprawdzić, czy to co robisz przynosi efekty.

Siedmiozdaniowa strategia marketingu partyzanckiego

  1. Cel marketingu – to fizyczna akcja, którą ma podjąć klient pod wpływem działań marketingowych. Może to być kliknięcie w określony link, umówienie konsultacji, wysłanie wiadomości lub pozostawienie danych kontaktowych przez formularz na stronie internetowej itp.
  2. Sposób osiągnięcia celu. Opisz swoją przewagę konkurencyjną, którą wykorzystujesz, żeby dostarczyć korzyści dla klienta.
  3. Rynek docelowy. Stwórz krótki i możliwie precyzyjny opis grupy lub grup Twoich potencjalnych klientów.
  4. Narzędzia marketingowe – krótko opisz, jakie narzędzia marketingowe możesz i chcesz wykorzystywać w dotarciu do Twoich docelowych klientów.
  5. Nisza i pozycja firmy. Opisz, w jaki sposób pozycjonujesz się na rynku.
  6. Tożsamość firmy. Określa prawdziwą osobowość firmy lub przedsiębiorcy, odwołuje się się do misji i wartości firmy.
  7. Budżet. Określ, jaki procent przychodów będziesz inwestować w działania marketingowe. Obowiązuje zasada, że jeśli nie inwestujesz pieniędzy, będziesz musiał zainwestować w marketing odpowiednio więcej czasu.

To wystarczy. Jeśli przyłożyłeś się odpowiednio do przygotowania strategii marketingowej, możesz przejść do działania. Powodzenia 🙂

Jeśli nie czytałeś jeszcze mojego artykułu na temat innych przydatnych narzędzi przy planowaniu biznesu, polecam wpis o modelu biznesowym, personie i propozycji wartości.

Wpisy o podobnej tematyce:

Podsumowanie roku jako trampolinaPrzepis na idealne podsumowanie roku Mit przedsiębiorczości – recenzja kultowej książki 3 podstawowe sposoby, jak realizować strategię na LinkedIn Dzięki tym narzędziom zaprojektujesz i zweryfikujesz pomysł na biznes

Ciekawe? Skomentuj i podziel się ze znajomymi

  • Facebook
  • Disqus (0)
rafalrodak
Rafał Rodak

Inne popularne wpisy

  • Jak wygląda proces coachingu kariery
  • Trzy etapy zmiany zawodowej
  • 7 powodów, dla których powinieneś działać na LinkedInie
  • Co powinieneś wiedzieć przed pierwszą sesją coachingową
  • Zanim rzucisz pracę, czyli planuj dwa ruchy w przód
Rafał Rodak. Coach zmiany zawodowej
Grupa "LinkedIn dla coachów i freelancerów" na Facebooku
Rafał Rodak
Rafał Rodak
Coach zmiany zawodowej, facylitator metody Job Crafting, trener metody SPOCO®. Od 2013 roku pomagam ustalać kierunek oraz odnajdywać sens w pracy i biznesie.
Obserwuj mnie
Linkedin-in Facebook-f Instagram Whatsapp Skype Envelope Rss
Na stronie
  • Strona główna
  • Poznaj mnie
  • Wsparcie w rozwoju biznesu
  • Wsparcie w zmianie zawodowej
  • Szkolenie z LinkedIn
  • Blog
  • Newsletter
  • Kontakt
RODO​
  • Polityka prywatności
Blog dla profesjonalistów
  • Biznes i freelance
  • Praca i kariera
  • Coaching
  • Jak pracuję
  • Biblioteczka
  • Efektywność
  • Technologia
  • LinkedIn
Copyright © Rafał Rodak | Coach zmiany zawodowej
Wszelkie prawa zastrzeżone