Jeśli nigdy wcześniej nie korzystałeś z coachingu, możesz nie wiedzieć czego się spodziewać. Coaching to metoda pracy i prowadzenia spotkania z klientem. Jest wiele różnych szkół, podejść i metod coachingowych, które różnią się, czasem znacznie. Pomimo tego, są elementy, które są wspólne większości z nich. O tym właśnie jest ten artykuł.
W oddzielnym artykule zebrałem kilka różnych definicji coachingu. A to moja ulubiona:
„Coaching jest sztuką ułatwiania drugiej osobie uczenia się, rozwoju i działania. Podnosi samoświadomość i pozwala dostrzegać dokonywane wybory. Dzięki coachingowi ludzie znajdują własne rozwiązania, rozwijają umiejętności oraz zmieniają nastawienie i zachowanie. Celem coachingu jest zasypanie przepaści między potencjałem a działaniem.”
– Jenny Rogers, „Menedżer jako coach”
Istotą coachingu jest założenie, że klient jest z natury kreatywny oraz, że posiada wiedzę i umiejętności odpowiednie, żeby rozwiązywać problemy i osiągnąć wyznaczone cele.
Rolą coacha jest wydobycie tych umiejętności i zasobów oraz ułatwienie odkrycia optymalnych rozwiązań i strategii działania. Realizuje to głównie poprzez rozmowę, zadawanie pytań, informację zwrotną z perspektywy obserwatora i odpowiednio dobrane zadania coachingowe.
Warunki skutecznego coachingu
-
- Zbudowanie i utrzymanie zaufania i partnerskiej relacji Klient – Coach
-
- Konkretnie określone cele na proces coachingowy i poszczególne sesje
-
- Zaangażowanie Klienta podczas sesji i praca własna pomiędzy sesjami
- Gotowość Klienta od wychodzenia poza strefę komfortu.
Elementy procesu coachingowego
- Sesja wstępna: oczekiwania i potrzeby klienta, zakres coachingu, zasady współpracy, partnerstwo
- Cele: sytuacja początkowa i pożądana, wyzwania, wizja, cele na proces coachingowy
- Świadomość: przekonania, wartości, tożsamość, misja, zasoby i mocne strony
- Rozwiązania: opcje, scenariusze, plan działania, monitorowanie efektów.
Struktura sesji coachingowej
-
- Otwarcie: temat i cele na sesję, określenie motywacji i spodziewanych efektów
-
- Część zasadnicza: “tu i teraz”, nowe perspektywy, generowanie i ocena opcji, odkrywanie zasobów
- Zamknięcie: wybór możliwości i planu działania, wnioski, zobowiązanie klienta.
Sposoby pracy coacha
-
- Pętla coachingu: zadawanie pytań, słuchanie i odzwierciedlanie
-
- Techniki i struktury: metafora, praca z przestrzenią, odgrywanie ról, rysunek, wizualizacja
-
- Skupienie uwagi: otoczenie fizyczne, sygnały z ciała, emocje, uczucia, myśli, dźwięki, obrazy
- Zadania pomiędzy sesjami: wyznaczane przez Klienta i coacha.
Ciekawe? Skomentuj i podziel się ze znajomymi