Wg definicji Słownika języka polskiego PWN, strategia to „przemyślany plan działań w jakiejś dziedzinie”. O samej strategii możesz przeczytać w oddzielnym artykule, gdzie opisałem, jakie elementy powinieneś uwzględnić tworząc strategię działania. W tym artykule skupiam się na trzech głównych sposobach realizacji Twojej strategii, które działają w serwisie LinkedIn.
1. Komentowanie postów osób z Twojej grupy docelowej
- Celem jest nawiązanie relacji i “bycie pomocnym”
- Dostarczasz wartość i budujesz wizerunek eksperta
- Czekasz na zaproszenie do kontaktów od zadowolonego, widzięcznego lub zaciekawionego klienta i ludzi z jego sieci kontaktów.
2. Udostępnianie własnych publikacji
- Celem jest prezentacja swojej wiedzy i zbudowanie marki eksperta
- Dostarczasz wartość swoim klientom poprzez porady i odpowiedź na ich bolączki
- Masz możliwość dość szybko zbudować audytorium
- Możesz pisać angażujące posty, które pozwalają docierać do wielu osób spoza Twojej sieci
- Wykorzystujesz algorytm LinkedIn, który promuje treści, które wywołują zaangażowanie
- Zyskujesz powód, żeby wysyłać zaproszenie do komentujących – z dużym prawdopodobieństwem przyjmą zaproszenie, bo już dostarczyłeś/aś im wartość
3. Wysyłanie zaproszeń do osób z Twojej grupy docelowej
- Celem jest szybkie i bezpośrednie dotarcie do potencjalnych klientów
- Korzystasz z zaawansowanych opcji wyszukiwania
- Szukasz osób spełniających kryteria persony
- Oglądasz profil i kwalifikujesz jako leada
- Wysyłasz spersonalizowane zaproszenie (nie ofertę)
- Powinieneś dać wartość już na wstępie np. link do ciekawego artykułu lub jakiegoś bezpłatnego materiału (e-book, checklista itp.)
Łączenie jest kluczem do sukcesu
Każdy z powyższych sposobów działania na LinkedIn ma plusy i minusy. Zacznijmy od minusów, czyli obiekcji, które mogą powstrzymać Cię przed systematycznym działaniem w tym serwisie.
Strategie oparte o inbound marketing wymagają czasu. Klienci nie trafią do Ciebie od razu po pierwszej publikacji. Bezpiecznie można liczyć, że potrzebujesz przynajmniej kilka miesięcy, zanim zaczniesz przyciągać klientów stosując tylko takie podejście. Publikowanie własnych treści jest też pracochłonne, wymaga weny i regularności.
Komentowanie wydaje się sposobem optymalnym dla osób, którym pisanie własnych publikacji i artykułów przychodzi z trudnością. Wymaga jednak ciągłego „śledzenia” profili wybranych osób i nasłuchiwania, „co na LinkedInie piszczy”. Jeżeli przyjmiemy, że posty na LinkedIn żyją tylko jeden dzień, wyszukanie i komentowanie treści, które są zgodne z Twoim profilem, może wymagać ciągłego bycia online, co na dłuższą metę jest męczące.
Wysyłanie zaproszeń, podobnie jak w sprzedaży przez telefon, musisz uodpornić się na odmowę i zaakceptować, że tylko niewielki procent osób do których piszesz wyrazi zainteresowanie Twoją ofertą, a nawet w ogóle Ci odpisze. Dla wielu osób, to może być frustrujące. Ten sposób działania wymaga też stworzenia sprawdzonego procesu, który konsekwentnie realizujesz i regularnie monitorujesz wykonanie planu.
Połączenie tych strategi to klucz do sukcesu. Dzięki stosowaniu każdego z tych działań, masz szansę zachować odpowiednią proporcję. Dzięki zdziałaniom inboundwoym, będziesz zyskiwać osoby, które same zapraszają Cię do kontaktów, bo są zainteresowane Twoimi treściami.
Komentując posty innych, okazujesz troskę i możesz budować relacje bez wydźwięku sprzedażowego, jednocześnie docierasz do osób spoza Twojej sieci kontaktów i możesz zostać zapamiętany jako ktoś, kto jest pomocny.
Poprzez działania outboundowe, czyli zaproszenia i wiadomości, docierasz bezpośrednio do osób z Twojej grupy docelowej, szczególnie do tych, które nie są aktywne na portalu LinkedIn. Dodatkowo polecam też wysyłanie zaproszeń do osób, które skomentowały i poleciły Twoją publikację.
Jak wybrać swój optymalny sposób działania na LinkedIn?
Poniżej zebrałem kilka pytań, które pomogę Ci podjąć decyzję, jaki sposób działanie na LinkedIn będzie dla Ciebie najlepszy.
- Pomyśl o swoim idealnym kliencie. Ustal, jaki ma cel i czego szuka na LinkedIn. Ważne może być też, w jaki sposób, w jakie dni tygodnia i w jakich godzinach korzysta z social mediów?
- Jakich treści, haseł i słów kluczowych szuka na Linkedin? Ta informacja pomoże Ci stworzyć odpowiednią treść, oraz słowa kluczowe do Twojego profilu.
- Czy jest aktywny? Czy komentuje posty innych użytkowników, czy tworzy własne publikacje, czy po prostu czyta? A może jest tylko biernym użytkownikiem serwisu, i jedyny sposób, żeby do niego dotrzeć, to bezpośrednia wiadomość?
- Teraz pomyśl o sobie. W jaki sposób Ty korzystasz z serwisów społecznościowych? W jaki sposób, w jakich godzinach chcesz i możesz korzystać z Linkedin? Ile czasu możesz i chcesz przeznaczać na Twoje działania na tej platformie?
- Dobierz odpowiednią strategię działania uwzględniając:
- W jaki sposób Twoi potencjalni klienci korzystają z LinkedIn?
- Jakie masz możliwości czasowe? Jak (w jakich proporcjach) chcesz wykorzystać ten czas na tworzenie treści, komentowanie i wysyłanie zaproszeń.
- Czy masz już treści (np. z Facebooka lub bloga), które możesz wykorzystać na LinkedIn?
- Na ile masz otwartość i łatwość w tworzeniu nowych treści i wychodzeniu w bezpośrednio kontakt z nieznajomymi.
Zapraszam też do mojego artykułu pt. Strategia marketingowa w siedmiu zdaniach. Z kolei, jeśli chcesz lepiej poznać swojego klienta, polecam artykuł, w którym piszę o budowie modelu biznesowego i persony zakupowej.
Ciekawe? Skomentuj i podziel się ze znajomymi